Logotype
Logotype
Logotype

Järjestelmäpäivitys

20 sekuntia kuluu kuvan latautumiseen. Aivan liian hidasta, ajatteli Matias Östersundin sairaalassa ja päätti että katselin täytyy päivittää. Tulos? Kuvat aukeavat katselimeen nopeammin kuin ehdit lukea tämän viestin.

Jämtlandin ja Härjedalenin alueen terveydenhuollon tavoitteena on tarjota parasta mahdollista hoitoa. Siihen päästää hyödyntämällä nykytekniikan ja digitalisaation tuomia etuja.

Vanha tekniikka

Matias Wurschmidt-Wang on järjestelmäarkkitehti terveydenhuollon toimintayksikössä Jämtlandin ja Härjedalenin alueella. Hän vastaa media-arkistosta, joka käsittelee, digitoi ja tallentaa valokuvia ja asiakirjoja läänin 30 terveyskeskuksessa. Matias muutti Tukholmasta Östersundiin reilu vuosi sitten, hänellä on hyvin pitkä ja vankka kokemus terveydenhuollon tietojärjestelmistä. Tukholmassa Matias vietti 15 vuotta Cambio Healthcare Systemsillä, yritys kehittää terveydenhuollon tietojärjestelmiä.

– Kun tulin tänne, tulin IT-ympäristöön, jota oli kehitetty jo monelta osin, mutta haasteita oli jäljellä vielä useita. Käytössä oli mm. KIBI katselin, jota ei ollut päivitetty vuosiin. Katselimen huonosta toiminnasta valitettiin koko ajan, ja ihmiset olivat melko turhautuneita, koska katselin ei täyttänyt heidän tarpeitaan. Yhden kuvan tai asiakirjan latautuminen saattoi kestää jopa 20 sekuntia, kertoo Matias.

– Otimme yhteyttä KIBIin, josta ehdotettiin katselimen päivittämistä, päivitysprojekti aloitettiin  vuoden 2016 alussa.

Haastava alku

Projektin alkuvaihe käynnistyi kuitenkin kankeasti, ihmisillä oli erilaisia näkemyksiä tarpeista. Matias vaati päivityssuunnitelmaa ja aikataulua KIBIn puolelta. Kun suunnitelmat oli tehty ja yhdessä läpikäyty, syntyi nopeasti päätös katselimen päivittämisestä uusimpaan KIBI Media versioon. Päivitys päätettiin toteuttaa kesällä 2016, vaikka yleensä isompia teknisiä muutoksia tai päivityksiä vältetään tekemästä kesäkuukausien aikana.

Halusimme saada päivityksen tehtyä niin pian kuin mahdollista, jotta voisimme saada hyödyt nopeammista asiakirjojen ja kuvien latausajoista mahdollisimman pikaisesti.

Nopea toteutus ja hyvä maku
Kun toimenpiteistä päästiin yhteisymmärrykseen ja lyötiin lukkoon yksityiskohtainen aikataulu, Matias sai positiivisen yllätyksen.

– KIBIn ja meidän välinen yhteistyö muuttui  kankeasta tehokkaaksi. Sain kokea täysin uuden puolen KIBIstä nopean ja tehokkaan viestinnän sekä omistautuneen tiimin kautta. Pystyimme yhteistyössä ratkaisemaan useita vakavia haasteita, jotka havaittiin projektin aikana. Päivitys alkoi 9. kesäkuuta ja päättyi 27. kesäkuuta 2016. Matias joutui lykkäämään lomaansa, ja samoin teki KIBIn projektipäällikkö.

– Arvostan todella KIBIn päättäväisyyttä ja sataprosenttista keskittymistä tähän projektiin, sanoo Matias.

Millainen katselimen uusi versio on?

– Saamme positiivista palautetta lääkäreiltä, hoitajilta ja muulta hoitohenkilökunnalta. Uuden Media katselimen latausaika asiakirjoille ja valokuville on 6-7 kappaletta sekunnissa, mikä on merkittävä parannus aikaisempaan. Lisäksi uudella käyttöliittymällä työskentely on helpompaa ja selkeämpää. Nyt Jämtlandin ja Härjedalenin alueella on käytössä uusi KIBI Media katselin ja yhteistyö KIBIn kanssa jatkuu.

–  Otamme seuraavaksi käyttöön KIBIn uuden järjestelmäalustan, jotta voimme entisestään parantaa järjestelmiemme toimintaa ja asiakaspalvelua. Tämä tuntuu hyvältä, sanoo Matias.

Julkaistu: 2016-10-18
Jaa sivut
Facebook Linkedin

Kuinka voimme auttaa sinua?

Logotype

KIBI parempaa terveydenhuoltoa Pohjoismaissa! KIBIn potilastietojen hallintajärjestelmiä ja diagnostiikkatuotteita käytetään yli 100 pohjoismaisessa sairaalassa perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa.

Osoite

Teknobulevardi 3-5
01530 Vantaa, Finland
+358 400 45 17 24
info@kibi.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Syötä koodi: captcha

Seuraa meitä

Linkedin LinkedIn